فروشگاه اینترنتی به سایتی گفته می‌شود که به ارائه کالا یا خدماتی به‌صورت آنلاین مشغول است، اما ما در اینجا قصد داریم ضمن بررسی مزایا و معایب ارائه‌ی این قبیل تخفیفات به معرفی انواع تخفیف آنلاین در فروش اینترنتی کالا بپردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل از تخفیفات حساب‌شده از مشتریان انبوه و سوددهی بالا برخوردار شوید.روند پیشرفت فروشگاه‌های اینترنتی به‌قدری رشد کرده است که بسیاری از آنها به‌منظور رقابت در این صنعت با رقبای خود، پیشنهادات ویژه ای را ارائه میدهند و در تلاش هستند مشتریان فروشگاه‌های حقیقی را نیز با تغییرات نجومی از جمله قیمت‌ها به سمت خود جذب کنند. اما اگر این تخفیفاتی که ارائه میدهند ناشیانه باشد و بدون اطلاع داشتن از چم و خم تخفیفات اینترنتی اِعمال شوند، قطعا زیان‌های مالی سنگینی به بار میدهند که برخی از این زیان ها غیر قابل برگشت هستند.

نوع تخفیف باید با استراتژی کلی برند سازگار باشد

فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند با آگاهی از تخفیفات حساب شده نه‌تنها مشتری جدید جذب کنند، بلکه میزان اعتماد و وفاداری مشتریان فعلی خود را نیز ارتقا ببخشند، اما به شرط اینکه نوع تخفیف با استراتژی کلی برند هم خوانی داشته باشد.
مثلاً اگر قصد دارید خودتان را به‌ عنوان یک برندِ عرضه‌کننده‌ی محصولات متمایز (چه از لحاظ طراحی، قیمت یا کیفیت) جا بیندازید یا هنوز دارای حاشیه‌ی سود اندکی هستید، توصیه می‌شود به‌‌جای تخفیفات هفته‌ای، به انواع تخفیف آنلاین رجوع کنید که هدف‌شان افزایش وفاداری مشتری است، در عین حال اگر از حاشیه‌ی سود مطمئنی برخوردارید، شاید بهتر باشد تخفیفات نجومی تری ارائه کنید و از انواع تخفیفات روزانه یا هفتگی استفاده کنید.
خلاصه‌ی کلام اینکه نوع تخفیف باید با استراتژی کلی برند هم خوانی داشته باشد. البته فراموش نشود که آزمایش و خطای بسیار زیادی لازم است تا در نهایت اطمینان عمل کنید که کدام نوع تخفیف باعث سوددهی کسب‌وکارتان می‌شود. برای شروع کافی است کمپین‌های خود را با اهداف مشخص و در اندازه کوچک عملی کنید تا بتوانید میزان اثربخشی هر کمپین را دقیق‌تر بررسی کنید.

برخی از رایج‌ترین انواع تخفیفات عبارتند از:

تخفیف درصدی:

این نوع تخفیف از رایج ترین شیوه‌های ارائه‌ی تخفیف است که معمولا از ۵ تا ۱۰ درصد شروع می‌شود. البته تخفیف آنلاین بزرگ‌تر مانند ۲۰ یا ۲۵ درصدی در افزایش فروش عملکرد بهتری دارند. تخفیف آنلاین بالای ۵۰ درصد نیز در نقدینه سازی اجناسی که سخت‌ به فروش می‌روند یا قدیمی هستند، کاربرد به سزایی دارند.

تخفیف قیمتی:

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی لباس، روی قیمت اولیه‌ی کفشی که ۲۸۵ هزار تومان بوده است، خط می‌زند و قیمت ۱۹۰ هزار تومان را به مشتری پیشنهاد می‌کند.بیشتر مواقع بازدیدکنندگان با مقایسه‌ی قیمت اولیه و قیمت پیشنهادی، حتی اگر نیازی به کالای تخفیف خورده نداشته باشند، با یک حساب معمولی اقدام به خرید می‌کنند.این راه‌کار موجب ارزشمندتر تلقی شدن کالای تخفیف خورده در نزد مشتری می‌شود. به عبارت دیگر، مشتری احساس خواهد کرد که ارزش کالای دریافتی از مبلغی که پرداخت می‌کند بیشتر است. اگر در مورد نوع تخفیف یک کالای خاص شک دارید، مثلاً بین تخفیف درصدی و مبلغ ثابت (همان تخفیف قیمتی) قادر به تصمیم‌گیری نیستید، می‌توانید از «قانون ۱۰۰» کمک بگیرید. به این معنی که اگر قیمت کالای مورد نظر کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بود، از تخفیف آنلاین درصدی و اگر بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود، از تخفیف قیمتی استفاده کنید.

ارسال رایگان:

بسیاری از بازدیدکنندگان به علت هزینه‌های حمل‌ونقل از اقدام به خرید خود منصرف می‌شوند، این در حالی است که با ارسال رایگان کالا می‌توانید درصد بیشتری از بازدیدکنندگانتان را به سمت خود جذب کنید. ارائه‌ی این نوع تخفیف آنلاین، به‌ویژه به مشتریانی که مبلغ خریدشان بالاتر از یک میزان حداقل تعریف‌شده باشد (مثلاً بالاتر از حداقل ۵۰۰ هزار تومان)، موجب افزایش میانگین ارزش سفارش می‌شود. همچنین می‌توانید این نوع تخفیف آنلاین را علاوه بر حداقل خرید فقط به چند شهر خاص یا گروه مشخصی از مشتریان محدود کنید تا متحمل زیان‌های مالی نشوید.

هدایای رایگان:

ارائه‌ی هدایای رایگان به همراه خرید کالا موجب ارزشمندتر شدن آن کالای خاص در نزد مشتری می‌شود. اِعمال هوشمندانه‌ی این راه کار می‌تواند در افزایش میانگین حجم سفارش‌ها و فروش کالاهایی که سخت به فروش می‌روند، مؤثر واقع شود.

چه وقت و چگونه تخفیف بدهیم؟

استراتژی های خیلی زیادی برای ارائه‌ی تخفیف وجود دارند که در ادامه تعدادی از رایج‌ترین‌ آنها را معرفی می‌کنیم:
۱.تخفیفات هفتگی یا ماهیانه جهت افزایش فروش و تحقق اهداف درآمد
این نوع تخفیف آنلاین در پایان ماه یا هفته ارائه می‌شود و هدف آن افزایش فروش و رسیدن به چشم‌اندازهای درآمدِ کسب‌و‌کار مربوطه است.
۲.تخفیفات پیش‌راه‌اندازی یا پیش‌فروش
اگر هنوز در مرحله‌ی پیش‌راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود هستید یا حتی قصد دارید به‌زودی از یک محصول جدید در فروشگاهتان رونمایی کنید، می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را با ارائه‌ی تخفیفات پیش‌راه‌اندازی یا پیش‌فروش بالا ببرید و بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید.
۳.تخفیفات مناسبتی یا فصلی
مناسبت‌های مختلفی در طول سال وجود دارند که فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند در این ایام با ارائه‌ی تخفیف آنلاین ویژه از درآمد بالاتری برخوردار شوند. حراجی جمعه‌ی سیاه (یک حراجی مرسوم در آمریکا که فردای روز شکرگزاری، مصادف با آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر، برگزار می‌شود)، کریسمس و سال نو نمونه‌هایی از پُرطرفدارترین حراجی‌های آمریکا و اروپا به شمار می‌روند.
۴.ارائه‌ی تخفیف به انصراف‌دهندگان از ثبت سبد خرید
بسیاری از مشتریان پس از اضافه کردن یک یا چند کالا به سبد خرید بنا به عللی مانند هزینه‌های ارسال کالا، از ثبت نهایی سبد خرید خود انصراف می‌دهند. فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند انصراف‌دهندگان را با ارسال پیشنهاد تخفیف آنلاین به ایمیلشان به ثبت سبد خرید تشویق کنند.
۵.ارائه‌ی تخفیف به مشترکان ایمیل یا اعضای خبرنامه
ساخت فهرست ایمیل از اقدامات ضروری خرده‌فروشی‌های آنلاین است. با ارائه‌ی پیشنهاد تخفیف دراِزای دریافت آدرس ایمیل بازدیدکننده، نه‌تنها احتمال تبدیل وی به مشتری خریدار محصول را افزایش می‌دهید، بلکه با جمع‌آوری ایمیل‌های بازدیدکنندگان می‌توانید محصولات جدید و تخفیفات خود را بعدها از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی کنید.
۶.تخفیف دراِزای اشتراک‌گذاری
یکی از دشوارترین قسمت‌های حفظ بقای فروشگاه‌های اینترنتی این است که باید کسب‌وکار خود را مدام به مردم بشناسانید. ارائه‌ی تخفیف آنلاین ویژه به بازدیدکنندگان و مشتریانی که آدرس وب‌سایت‌ و محصولاتتان را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک می‌گذارند، استراتژی فوق‌العاده‌ای است تا نام برند خود را با صرف هزینه‌ی کم در دهان‌ها بیندازید.
۷.ارائه‌ی تخفیف به معرفی کنندگان و معرفی‌شدگان
عده‌ی زیادی از طریق خانواده یا دوستانشان با یک فروشگاه اینترنتی خاص آشنا می‌شوند و اقدام به خرید می‌کنند. پس می‌توانید این ارجاعات را با ارائه‌ی تخفیف آنلاین ویژه به مشتریانِ به‌اصطلاح مشتری آور یا حتی خودِ مشتری معرفی‌شده، تقویت کنید.
۸.ارائه‌ی تخفیف به خرید اولی‌ها
ارائه‌ی تخفیف آنلاین به کسانی که نخستین بار از فروشگاهتان ‌بازدید می‌کنند، می‌تواند این مشتریان بالقوه را به خریدار تبدیل کند.
۹.ارائه‌ی تخفیف بر مبنای قیمت کلی سبد خرید
این نوع تخفیف یکی از استراتژی‌های اثربخش در تشویق مشتریان به خرید بیشتر است که موجب افزایش میانگین حجم سفارش‌ها می‌شود. به‌منظور اِعمال این استراتژی ابتدا باید میانگین ارزش سفارش مشتری در چند ماه گذشته را محاسبه کنید و سپس برای تمامی سفارش‌هایی که ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از این مقدار (میانگین ارزش سفارش) هستند، تخفیفات ویژه یا ارسال رایگان در نظر بگیرید. همچنین اگر قصد دارید روی فروش مجموعه‌ای از محصولات خاص تمرکز کنید، می‌توانید مشتریانتان را با تخصیص تخفیف به خریدهایی که مبلغشان از یک حداقل تعریف‌شده بالاتر است (مثلاً ۲۰ درصد تخفیف برای خریدهای بالاتر از حداقل ۵۰۰ هزار تومان) تشویق به خرید کنید.
۱۰.ارائه‌ی تخفیف به دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی
با ارائه‌ی تخفیف در شبکه‌های اجتماعی فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید از رابطه‌ای مستحکم‌تر با دنبال‌کنندگان‌تان برخوردار شوید، چرا که با این استراتژی به مشتری انگیزه می‌دهید تا در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌تان کند و به عضویت کانال‌های ارتباطی فروشگاه‌ دربیاید تا از محصولات جدید و نیز تخفیفات آینده مطلع شود.
۱۱.ارائه‌ی تخفیف به مشتریان وفادار
ارائه‌ی تخفیف انحصاری به مشتریانی که به خرید از فروشگاه اینترنتی‌‌تان پایبند هستند موجب تقویت و استمرار وفاداری به برند می‌شود. مثلاً می‌توانید به این گروه خاص از مشتریان یک ایمیل شخصی، شامل کد تخفیف بفرستید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند کلاویو (Klaviyo) استفاده کنید تا ایمیل پیشنهاد تخفیف به‌طور خودکار به مشتریانی که خریدهایشان از تعداد مشخصی بالاتر می‌رود، ارسال شود.
۱۲.ارائه‌ی پیشنهاد تخفیف در لحظه‌ی خروج از وب‌سایت
گاهی ارائه‌ی پیشنهاد تخفیف آنلاین درست در لحظه‌ی خروج بازدیدکننده از وب‌سایت کافی است تا به خرید از فروشگاه اینترنتی خود متقاعدش کنید. در این استراتژی، پیشنهاد تخفیف در زمان خروج بازدیدکننده از وب‌سایت در یک پنجره‌ی پاپ‌آپ ظاهر می‌شود تا شاید مشتری در آخرین لحظه تصمیم به خرید بگیرد.
۱۳.ارائه‌ی تخفیف به روش بازهدف‌گیری بازدیدکنندگان
تبلیغات این نوع تخفیف آنلاین فقط به کاربرانی نمایش داده می‌شود که قبلا از وب‌سایت‌تان بازدید کرده‌اند و با فروشگاه اینترنتی شما آشنایی دارند. این تبلیغات به مشتری یادآور می‌شوند که مجدداً از وب‌سایت‌تان بازدید کند و پیشنهاد تخفیف نیز به‌منظور تشویق به خرید ارائه می‌شود.
۱۴.ارائه‌ی تخفیف به هواداران اشخاص تأثیرگذار (مثلاً نویسندگان یا بازیگران محبوب)
مشارکت با اشخاص تأثیرگذاری که مخاطبان فراوانی دارند، برای بر سرِ زبان‌ها افتادن نام یک برند، تأثیر به سزایی خواهد داشت. می‌توانید با ارائه‌ی تخفیف به حلقه‌ی ارتباطی این اشخاص پُرطرفدار، هواداران‌شان را به خرید از فروشگاه اینترنتی خود تشویق کنید.
توجه داشته باشید که ارائه‌ی تخفیفات ویژه، راهکار مناسبی برای افزایش درآمد همه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین نیست. اما اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که این راهکار را وسیله‌ی مناسبی جهت تحقق اهداف خود می‌بینید، باید ضمن درک صحیح اهداف برند، دست به آزمون‌وخطاهای متعدد بزنید تا درنهایت اطمینان حاصل کنید که کدام نوع تخفیف در تحقق چشم‌اندازهای کسب‌وکارتان مؤثرتر خواهد بود.